L’Ape musicale

rivista di musica, arti, cultura

 

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Canto del dolore

 di Suzanne Daumann

La prima assoluta dell'opera Alp Arslan di Richard van Schoor è un evento da ricordare per l'ottima realizzazione e la qualità intrinseca di questa riflessione sull'amore, il dolore e la violenza. 

Gießen, 4 maggio 2019 - Quante volte capita nella vita di essere testimoni di una prima mondiale, e di assistere a un trionfo memorabile? Questa sera, allo Stadttheater della piccola città di Gießen in Allemagne, abbiamo goduto di questo privilegio.

Alp Arslan di Richard van Schoor, su libretto di Willem Bruls, ci porta ad Aleppo nel XII secolo, per finire nel presente; è il canto delle vittime, la spirale della violenza, la ricerca dell'amore in un mondo senza amore.

In un prologo, assistiamo al primo canto di una vittima: Loulou, l’eunuco, canta il dolore della castrazione, e si ricorda di Achmad, suo fratello. È sepolto nella sabbia del deserto, non ne vediamo che la testa. Luce e scenografia descrivono il calore; la musica, orra dissonante ora dolcemente melodiosa, annuncia il tragico destino del personaggio.

Nella prima scena, il sultano Ridwan sta morendo. Suo figlio Alp Arslan assiste all'agonia, impotente e disperato, mentre la madre di Ridwan e la madre dello stesso Alp lamentano la sorte del sultano. Questi si spegne e Alp deve ora far fronte alla responsabilità di difendere Aleppo contro i Franchi - siamo al tempo delle crociate. Loulou gli offre il suo aiuto e gli dichiara il suo amore. Alp sa che dipende dalle conoscenze di Loulou, ma ne rifiuta i sentimenti, perché odia l'eunuco. 

Alp regna con il terrore. Sua madre confida  il proprio sgomento al cugino, l'Emiro di Damasco, durante una messa ortodossa i cui canti ci incantano. Alp e Loulou si girano attorno, si cercano, si respingono - Loulou ama sempre Alp ma è spaventato dai suoi metodi, Alp è troppo solo e bisognoso d'amore per resistere - inizia una relazione sessuale, basata sul potere invece che sull'amore. No, Alp non può amare e in un canto magnifico e commuovente sua madre ci rivela il perché: è stato concepito in uno stupro.

La situazione si fa sempre più critica, Aleppo rischia di cadere nelle mani dei crociati, ma Alp rifiuta di negoziare. Loulou combatte per la vita o la morte, e Alp cade. Tuttavia, Loulou è diventato troppo potente e i ministri decidono per la sua morte.

In un commuovente epilogo, il suo spettro canta nuovamente il suo grande dolore, e nuovamente torna Achmad: in un giorno del 2012, in Siria, un soldato con questo nome è incaricato dal suo ufficiale di violentare una donna. Di fronte al suo rifiuto, l'ufficiale lo uccide. Il ciclo si chiude - la spirale di violenza continua.

Con il fiato sospeso si segue questa storia, per quanto è ben raccontata. La musica di Richard van Schoor sfrutta tutti i registri, illustra, sottolinea e canta con abilità ogni scena, ogni emozione. Un coro magnifico è basato su musiche originali siriane, registrate da Willem Bruls in una chiesa di Aleppo poi andata distrutta - quest'opera è anche un requiem per una città; passaggi in Sprechgesang, duri e dissonanti, ci lacerano come le emozioni lacerano i personaggi. Un'orchestra siriana suona musica da camera composta da Richard van Schoor, ed è credibile. L’apporto della musica orientale è finemente dosato, ad ogni modo, nulla è gratuito.

Il libretto di Willem Bruls, fine conoscitore dell'oriente e in particolare di Aleppo, è denso, conciso, inquietante, drammatico, e la musica gli corrispond eperfettamente. Si spera vivamente in altre opere di questa coppia così dotata.

Un cast de chanteurs absolument magnifiques rend amplement justice à cette oeuvre.

Il controtenore Denis Lakey interrpeta Loulou, commuovente come il suo personaggio, oscillante fra i gravi estremi e l'acuto dell'estremo dolore, agile, inquietante, toccante. Di fronte a lui, il giovane tenore Daniel Arnaldos è Alp Arslan, appassionato e appassionante. Con la sua voce chiara e giovanile, padroneggia con agilità una partitura ardua e il gioco scenico fra sesso e solitudine. Rena Kleifeld, contralto, canta la aprte della nonna di Alp. La sua voce profonda ed emozionante traduce perfettamente il dolore di una madre per la morte di un figlio. La madre di Alp, figura tragica incapace di amare il figlio, è il mezzosoprano Marie Seidler. Magnifica, toccante, travolgente, profonda come la sua voce e il dolore di cui è impregnata tutta l'opera. Il baritono Tomi Wendt interpreta l’Emiro di Damasco, Tughtakin, e Tuncay Kurtoğlu è Ridwan, il padre di Alp Aslan - voci magnifiche e splendide interpretazioni anche da parte loro.

Jan Hoffmann dirige l’Orchestra Filarmonica di Gießen in una partitura ambiziosa.

La scenografia Marc Jungreithmeier, scintillante e versatile come la musica, contiene molti elementi video, talora perturbanti, talvolta illuminanti. I costumi di Monika Gora definiscono a dovere i personaggi, in particolare Alp, che è  il solo a indossare un completo in due pezzi, mentre gli altri personaggi maschili appaiono in burnus.

È raro assistere a una prima mondiale, è anche raro assistere a una produzione in cui tutto funziona, dal libretto alla musica, dalla scenografia ai costumi; questa serata che combina le due esperienze resterà dunque impressa nella memoria.

Grazie alla città di Gießen e a tutta la squadra, bravi tutti, lunga vita e buona fortuna ad Alp Arslan!

foto Rolf K. Wegst


Le chant de la douleur

 par Suzanne Daumann

La  première mondiale de Alp Arslan de Richard van Schoor restera gravée dans les mémoires pour la qualité de la production et de l'opéra: c’est le chant des victimes, la spirale de la violence, la recherche de l’amour dans un monde sans amour.

Gießen, le 4 mai 2019 - Combien de fois en une vie nous est-il donné d’ȇtre témoin d’une première mondiale, et d’assister à un triomphe mémorable? Ce soir, au Stadttheater de la petite ville de Gießen en Allemagne, nous avons ce privilège.

Alp Arslan de Richard van Schoor, sur un livret de Willem Bruls, nous emmène à Aleppo au 12ème siècle, pour finir dans le présent; c’est le chant des victimes, la spirale de la violence, la recherche de l’amour dans un monde sans amour.

Dans un prologue, nous assistons au premier chant d’une victime: Loulou, l’eunuque, chante la douleur de sa castration, et se souvient d’Achmad, son frère. Il est enterré dans le sable du désert, nous ne voyons que sa tête. Lumière et scénographie décrivent la chaleur; la musique, tour à tour discordante et mélodieusement douce, annonce le destin tragique du personnage.

Dans la première scène, le sultan Ridwan est en train de mourir. Son fils Alp Arslan, assiste à l’agonie, impuissant et désespéré, tandis que la mère de Ridwan et la mère d’Alp lamentent la mort du Sultan. Le sultan meurt, et Alp doit maintenant faire face à la responsabilité de défendre Aleppo contre les Francs - nous sommes au temps des croisades. Loulou lui propose son aide, tout en lui déclarant son amour. Alp sait qu’il dépend des connaissances de Loulou mais refuse son amour, car il hait l’eunuque.

Alp règne par la terreur. Sa mère confie son désarroi à son cousin, l’Émir de Damas, lors d’une messe orthodoxe, dont les chants nous enchantent. Alp et Loulou se tournent autour, se cherchent, se repoussent - Loulou aime toujours Alp mais est épouvanté par ses méthodes, Alp est trop seul et trop en manque d’amour pour résister - une relation sexuelle commence, basée sur le pouvoir au lieu de l’amour. Non, Alp ne peut aimer et dans un chant magnifique et émouvant, sa mère nous dit pourquoi: il a été conçu dans un viol.

La situation devient de plus en plus critique, Aleppo risque de tomber dans les mains des croisés, mais Alp refuse de négocier avec l’ennemi. Loulou engage alors la lutte pour la vie et la mort et Alp tombe. Cependant, Loulou est devenu trop puissant et les ministres décident de sa mort.

Dans un épilogue émouvant, son spectre chante de nouveau sa grande douleur, et il est de nouveau question d’Achmad: un jour de 2012, un soldat en Syrie de ce nom était chargé par son officier de violer une femme. Face à son refus, l’officier l’a tué. La boucle est bouclé - la spirale de la violence continue.

C’est le souffle coupé qu’on suit cette histoire tant elle est forte et bien racontée. La musique de Richard van Schoor, qui tire tous les registres, illustre, souligne et chante habilement chaque scène, chaque émotion. Un choeur magnifique est basé sur des musiques originales syriennes, enregistré par Willem Bruls dans une église d’Aleppo détruite depuis - cette oeuvre est aussi le requiem pour une ville; des chants près du Sprechgesang, discordants et durs, nous déchirent tout autant que les émotions déchirent les personnages. Un orchestre syrien joue de la musique de chambre composée par Richard van Schoor, et l’on s’y croit. L’apport de musique orientale est finement dosée cependant, rien n’est gratuit.

Le livret de Willem Bruls, fin connaisseur de l’orient et en particulier d’Aleppo, est dense, concis, troublant, dramatique et la musique lui correspond parfaitement. On espère vivement d’autres opéras de ce duo doué.

Un cast de chanteurs absolument magnifiques rend amplement justice à cette oeuvre.

Le contre-ténor Denis Lakey joue Loulou, émouvant comme son personnage, oscillant entre les graves des plus graves et l’aigu de la douleur extreme, agile, troublant, touchant. Face à lui, le jeune ténor Daniel Arnaldos est Alp Arslan, passionnant et passionné. Avec sa voix claire et juvénile, il maitrise agilement la partition difficile et le jeu de scène entre sexe et solitude. Rena Kleifeld, alto, chante la partie de la grand-mère d’Alp. Sa voix profonde et émouvante traduit parfaitement la douleur d’une mère face à la mort d’un enfant. La mère d’Alp, personne tragique incapable d’aimer son enfant, est chantée par le mezzo-soprano Marie Seidler. Magnifique, touchante, bouleversante, profonde comme sa voix et la douleur dont est imprégnée toute l’oeuvre. Le baryton Tomi Wendt interprète l’Émir de Damas, Tughtakin, et Tuncay Kurtoğlu est Ridwan, le père d’Alp Aslan - voix magnifiques et interprétations splendides eux aussi.

Jan Hoffmann dirige l’Orchestre Philharmonique de Gießen dans la partition ambitieuse.

La scénographie de Marc Jungreithmeier, scintillante et versatile comme la musique, contient beaucoup d’éléments vidéo, parfois perturbants, parfois éclairants. Les costumes de Monika Gora définissent les personnages comme il faut, en particulier Alp, qui est le seul à porter un deux-pièces, alors que les autres personnages masculins apparaissent en burnous.

Il est rare d’assister à une première mondiale, il est rare aussi d’assister à une production où tout se tient, du livret à la musique et de la scénographie aux costumes; cette soirée qui unit les deux restera donc gravée dans les mémoires.

Merci à la ville de Gießen et à toute l’équipe, bravi tutti et longue vie et beaucoup de succès à Alp Arslan!

foto Rolf K. Wegst


Song of sorrow

 by Suzanne Daumann

The world premiere of Alp Arslan by Richard van Schoor will not be easily forgotten. A great production for a great new opera it’s the song of the victims, a story about the spiral of violence and a search for love in an arid world.

Giessen, May 4th, 2019 - How often during a human life span do we get the privilege of witnessing a world premiere and partaking in its memorable triumph? Tonight, at the Stadttheater of the little town of Giessen in Germany, we had that privilege.

Richard van Schoor’s Alp Arslan, on a libretto by Willem Bruls, takes us to 12th century Aleppo and ends in the present; it’s the song of the victims, a story about the spiral of violence and a search for love in an arid world.

In the prologue, we hear the lament of the first victim: Loulou, the eunuch, sings the pain of his castration, and reminisces about his brother Achmad. He is buried in the desert sand, only his head is visible. Staging and light describe the heat, and the heat vibrates also in the music. Loulou’s singing goes from jarring to soft and announces the tragic destiny of the character.

Then the story unfolds: Sultan Ridwan is dying. His son Alp Arslan is present, feeling utterly alone and helpless, while the mothers of both Ridwan and Alp are singing laments about the sultan’s passing. The Sultan is dead and now Alp has to face the responsibility of defending Aleppo against the Franks - we are at the time of the crusades. Loulou is willing to help him, and declares his love, but Alp rejects his support and his avances, he hates the eunuch. Yet he knows that he needs him.

Alp has created a reign of terror. During an orthodox Easter mass, with entrancing choirs, his mother explains the situation to her cousin, the emir of Damascus. Loulou and Alp are circling each other, between attraction and repulsion - Loulou is still in love with Alp but is horrified by his methods, Alp is too lonely and in search of affection to resist - a sexual relationship begins, based on power instead of love. No, Alp is incapable of love. His mother explains that she has never been able to love him because she was raped by her husband when he was conceived.

The situation is becoming desperate, Aleppo is about to fall into the hands of the crusaders, but Alp refuses to begin negotiations. Loulou starts a fight for life and death with him, and Alp is killed. But now Loulou is too powerful and is killed in his turn.

In a moving epilogue, his spectre sings again his great pain, and we hear again about Achmad: one day of 2012, a Syrian soldier named Achmad was ordered by his officer to rape a woman. He refused and the officer shot him dead. We have come full circle and the spiral of violence goes on and on…

We held our breath while this story unfolded, so full of passion and passionately told. Richard van Schoor’s music is wide-ranging, and illustrates, underlines and sings every scene, each emotion just perfectly: jarring, discordant Sprechgesang tore at our heartstrings just as the emotions tore apart the characters, Syrian musicians played lovely chamber music, and if sounded like straight from Aleppo. The original Syrian music however was just one beautiful chorus, recorded by Willem Bruls in a church in Aleppo that has been destroyed since. This opera was no modern-day „Turquerie” however, the oriental music was carefully instilled and never came just by chance.

Willem Bruls’ libretto is based on an old legend and on a deep knowledge of Syria and Aleppo. His dialogues were terse, concise, troubling and dramatic and the music perfectly corresponded. We fervently hope to see other works by this amazing team.

A cast of wonderful singers did ample justice to this work:

Counter-tenor Denis Lakey took on the very demanding part of Loulou, moving as his character, oscillating between the deepest low notes and the screams of extreme pain, agile, troubling, moving. His adversary, Alp Arslan, was played by young tenor Daniel Arnaldos, full of passion and fire. With his clear young voice, he mastered the difficult score and the stage play between sex and solitude. Alto Rena Kleifeld sang the part of Alp’s grandmother. Her deep and moving voice perfectly translated the pain of a mother who loses her child. The tragical character of Alp’s mother, who cannot love her own child, was sung by mezzo-soprano Marie Seidler. She also was magnificent, with an entrancing voice that resonated the pain at the core of the her being. Barytone Tomi Wendt was the Emir of Damascus, and Tuncay Kurtoğlu was Ridwan, Alp’s father - another two wonderful voices and splendid interpretations.

Jan Hoffmann conducted the Philharmonic Orchestra of Giessen through the ambitious score.

Marc Jungreithmeier’s stage design was versatile as the music, with many video elements that were sometimes confusing, sometimes helpful. Monika Gora’s costumes defined the characters quite clearly, especially Alp, who was the only one to wear a Western suit.

It is rare to assist a world premiere, and it is also rare to be present at a production where everything comes together, from the libretto to the music, and from the set to the costumes - tonight everything came together for an evening that will not be easily forgotten.

Thanks to the town of Giessen and to everyone involved, bravi tutti and a long life and much success to Alp Arslan!

foto Rolf K. Wegst


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